یک مقاله ی اخیر از هند گزارش داده است که لیناگلیپتین از نظر بالینی برای طیف وسیعی از بیماران مفید است و نیاز به اصلاح دوز را از بین می برد و بنابراین مدیریتT2DM را ساده می کند.

این مقاله، ایمنی لیناگلیپتین را در طیف گسترده‌ای از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، از جمله بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبد، نشان داده است. همچنین بیان می کند که لیناگلیپتین تنها گلیپتینی است که شواهدی در مورد ایمنی کلیوی دارد.

این مقاله که در آخرین شماره مجله انجمن پزشکان هند منتشر گردید، نقش لیناگلیپتین را در تسهیل مدیریت دیابت نوع 2با اثربخشی عالی، شواهد قوی در مورد ایمنی قلبی عروقی،و کلیوی و کاربرد بالینی آن در پروفایل های مختلف بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بدون نیاز به تغییر دوز، ارائه کرد.

هدف این مقاله درک کارایی درمان با لیناگلیپتین در مدیریت دیابت 2 بود. نظرات از طریق جلسات متعدد هیئت مشورتی با حضور 87 متخصص دیابت در سراسر هند، بررسی شد. نظر اجماعی کارشناسی زمانی شکل می گرفت که توافق بیش از 50 درصد در مورد یک بیانیه وجود داشت.

شروع درمان بالیناگلیپتین در دیابت نوع دو: 95.1 درصدازمتخصصان مراقبت های بهداشتی، ارائه دهندگان، یا پزشکانهندی موافق بودند که در بیمارانی که قبلا تحت درمان دارویی برای دیابت نبودند، در صورت عدم تحمل متفورمین یا منع مصرف آن، باید تک درمانی با لیناگلیپتین شروع شود. 95.1٪ از پزشکان هندی نیز از استفاده از ترکیب دوز ثابت لیناگلیپتین-متفورمین (FDC) به عنوان یک درمان خط اول به دلیل اثربخشی بهتر در مقایسه با تک درمانی متفورمین حمایت کردند.

لیناگلیپتین برای جمعیت آسیایی بهتر است: 64.6٪ از پزشکان هندی متخصص دیابت موافق بودند که لیناگلیپتین اثربخشی قابل مقایسه، اما دوام و ایمنی نسبتاً بهتری از گلیمپراید دارد. علاوه بر این، 78.5٪ از پزشکان هندی موافق بودند که لیناگلیپتین در جمعیت آسیایی نسبت به قفقازی ها، اثربخشی بهتری دارد.

شواهد ایمنی قوی از لیناگلیپتین در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی و کلیوی همراه: این مقاله مشخصات ایمنی اطمینان بخش Linagliptin را با شواهد قوی در انواع بیماری های قلبی و کلیوی برجسته کرد، همانطور که مطالعه ی پیامد میکروواسکولار قلبی عروقی و کلیوی باLinagliptin (مطالعه ی CARMELINA) نشان داد و 97.1٪ از متخصصان مراقبت های بهداشتی هند در این مورد نظر مشابهی داشتند.

تشویق به استفاده از Linagliptin در بیماران دیابتی نوع 2 با یک خطر ابتلا به نارسایی قلبی: با توجه به تأثیر مطلوب Linagliptin در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی، استفاده از این دارو برای بیماران دیابتی نوع 2 که در معرض خطر بالایی برای نارسایی قلبی هستند پیشنهاد می شود، 82.6٪ از پزشکان هندی با این موضوع موافق بودند.

ایمنی کلیوی بادوام با درمان با لیناگلیپتین: لیناگلیپتین بهترین شواهد ایمنی کلیوی را در بین گلیپتین ها دارد، همانطور که 84.3٪ ازHCP ها(متخصصان مراقبت های بهداشتی، ارائه دهندگان، یا پزشکان) در مورد این موضوع توافق داشتند. علاوه بر این، 94.3 درصد از پزشکان موافق بودند که لیناگلیپتین ایمنی و اثربخشی خوبی را در طیفی از بیماریهای مزمن کلیوی (CKD) در دیابت نوع 2نشان می دهد.

ترجیح لیناگلیپتین در طیف وسیعی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2: این مقاله همچنین گزارش داد که یک دوز 5 میلی گرمی یک بار در روز(OD) از لیناگلیپتین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با مشخصات مختلف، صرف نظر از بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی، مدیریتT2DM را طبق توافق 94.3 درصد از متخصصان دیابت آسان می کند. سهولت استفاده، لیناگلیپتین را به عنوان یک انتخاب ارجح در میان گلیپتین ها در مشاوره از راه دور قرار می دهد، همانطور که 75.7٪ ازHCP های هندی موافق بودند.

این مقاله نتیجه گیری کرد که لیناگلیپتین می تواند به طور ایمن برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با اختلال عملکرد کبدی خفیف تا متوسط، مطابق با اجماع 86.9٪ از پزشکان حاضر در هیئت بررسی، استفاده شود. همانطور که 98.3٪ از متخصصان مراقبت های بهداشتی شرکت کننده تاکید کردند، استفاده از این دارو توسط بیماران مسن مبتلا بهT2DM نیز ایمن در نظر گرفته می شود.

گلیپتین ها درمان های مبتنی بر اینکرتین برای درمانT2DM هستند و دارای خواص ضد هایپرگلایسمی با مشخصات ایمنی نسبتاً پذیرفته شده، هستند. در میان آنها، لیناگلیپتین برای کاهش خطر هیپوگلایسمی موثر شناخته شده است، بر روی وزن تاثیری ندارد، و نیازی به تغییر دوز در طیف وسیعی از جمعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2ندارد.

لیناگلیپتین، دارای مزایای بالینی متعدد با شواهد ایمنی در طیف گسترده ای از بیماران T2DM است، بنابراین مراقبت هایT2DM را ساده می کند و آن را به طور بالقوه به عنوان یک داروی همیشه سبز خوراکی ضد دیابت برای تک درمانی و در ترکیب با سایر عوامل دارویی، تبدیل می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/perspective/linagliptin-the-evergreen-gliptin-indian-position-paper-highlights-wide-clinical-applicabilities-of-linagliptin-in-t2dm-117329